Rijd je met een dieselvoertuig dat voldoet aan de Euro 6-norm? Dan heeft je wagen waarschijnlijk een AdBlue-reservoir onder de motorkap. Maar wat is die vloeistof precies en waarvoor dient ze?
Sinds september 2014 is de Euro 6-norm van kracht. Dat betekent dat alle dieselvoertuigen moeten voorzien zijn van een systeem dat de stikstofoxiden (NOx, milieuonvriendelijke stoffen) filtert uit de uitlaatgassen. De meeste voertuigen hebben standaard een SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction of Selectieve Katalytische Reductie). Deze nieuwe katalysator kan zijn werk pas doen als er AdBlue wordt toegevoegd.
Wat is AdBlue?
AdBlue is een vloeistof die bestaat uit 32,5% pure ureum en 67,5% gedemineraliseerd water. De vloeistof wordt toegevoegd aan het uitlaatsysteem, tussen de motor en de SRC-katalysator. Door de warmte zal AdBlue ontbinden in ammoniak en CO2. De ammoniak lokt een chemische reactie uit, waardoor 85% van de stikstofoxiden wordt omgezet in waterdamp en stikstof (een gas dat niet schadelijk is en sowieso al aanwezig is in de lucht).
Is AdBlue giftig?
Het product is niet giftig, niet ontvlambaar en niet explosief. Daarnaast is de vloeistof biologisch afbreekbaar. Als je tijdens het vullen wat morst – op de grond, je wagen of je kleren – volstaat het om te spoelen met water om de stof zonder zorgen te verwijderen. Let op: AdBlue kan de ondergrond erg glad maken. Probeer dus zo snel mogelijk vlekken op de vloer schoon te maken.
Wanneer moet ik mijn reservoir bijvullen?
Tijdens het onderhoud van de wagen wordt de AdBlue-tank gecontroleerd en aangevuld. Er kan genoeg vloeistof in de tank om wel twee onderhoudsbeurten te ‘overleven’. Je garagehouder of Auto5-technieker vult je tank dus bij tijdens het onderhoud.
Tip:
- Als je veel op de weg bent, moet je misschien zelf je tank bijvullen. In dat geval zie je een blauw lampje op je dashboard, naast het icoon voor brandstof. Zonder AdBlue rijdt je wagen minder vlot, tot het moment waarop je stilvalt.
- Als je weinig op de weg bent, moet je onthouden dat de vloeistof een houdbaarheidsduur van één jaar heeft. Je moet je tank dus leegmaken en vullen met ‘verse’ vloeistof.
Kan ik mijn tank zelf vullen?
Afhankelijk van het merk en het model van je wagen vind je de vuldop onder de motorkap, dicht bij de vuldop van de brandstof of onder de koffervloer. Je kunt het product kopen en daarna simpelweg je tank bijvullen. Soms moet je je boordcomputer ‘resetten’ om het waarschuwingslampje uit te schakelen.
Het is natuurlijk gemakkelijker om meteen bij je Auto5-garage langs te gaan om je tank te laten vullen en je boordcomputer in orde te brengen door een specialist.
Moet ik me zorgen maken nu de winter voor de deur staat?
Niet echt. De vloeistof kristalliseert vanaf een temperatuur van -11 °C. Maar de normen verplichten autobouwers om een automatisch opwarmsysteem te integreren om AdBlue binnen de twintig minuten na vertrek opnieuw vloeibaar te krijgen.
Moet je tank bijgevuld worden? Regel een AdBlue afspraak bij Auto5.