Mijn banden lopen traag leeg: wat is de reden?

Je hebt het gevoel dat je een van je banden om de vijf à tien dagen opnieuw moet bijvullen? Dan ben je het slachtoffer van wat wij een ‘langzaam leeglopende band’ noemen.

De term ‘langzaam leeglopende band’ is vrij breed: er is een probleem met je band, maar dat probleem ontdek je pas geleidelijk aan.

Wat zijn de mogelijke oorzaken?

In 95% van de gevallen is het traag leeglopen van je band het gevolg van:

  • Een schroef, spijker of ander vreemd object dat in je band bleef steken. In het algemeen zit het voorwerp zo diep dat er maar een kleine luchtstroom ontsnapt.
  • Een gescheurde of doorlatende velg, waardoor de dichtheid verminderd is.
  • Als je wagen uitgerust is met een TMS-systeem dat de bandendruk meet, kan er een lek zijn aan de verbindingsring die zich tussen het ventiel en de bandenspanningsmeter bevindt.
  • Onzuiverheden die vastzitten tussen de velg en de band.
  • Een lek aan de klepkern aan het ventiel. De klepkern is het mondstuk in het midden van het ventiel waarop je drukt om de band te laten leeglopen.
  • Een defect ventiel (Waarom je ventiel vervangen?).

Hoe het lek vinden?

Wil je zelf nagaan waar het lek zit? Meestal kun je dat gemakkelijk doen door het wiel te demonteren en in te smeren met water en afwasmiddel of een ander schuimend product. Zoek naar kleine belletjes op de band; daar bevindt zich het lek. Als je niet meteen iets vindt, dompel het wiel dan onder in water.

Let op: als je band aan de zijwand beschadigd is, is hij niet meer herstelbaar en moet je hem vervangen.

Hoe een band herstellen?

Bij een lekke band moet je meestal het wiel demonteren en de velg van de band halen. Ook al is die operatie niet erg moeilijk, toch moet je het juiste materiaal voorhanden hebben; wat ervaring kan ook geen kwaad. Als de band onherstelbaar is, moet je die vervangen, net als de andere voor- of achterband. Voor je eigen veiligheid moeten banden op eenzelfde as dezelfde hoeveelheid slijtage vertonen (Hoe bandenslijtage controleren?). Zo hebben de banden evenveel grip en remvermogen.

Tenzij je een fervente klusser bent, is het normaal gezien gemakkelijker om je wagen naar een Auto5-center in de buurt te brengen. Je kunt je wagen of defecte banden er laten controleren en herstellen. Let op: als je te lang rondrijdt met een platte band vergroot het risico op beschadiging en is reparatie soms niet meer mogelijk. Je demonteert dus beter het verdachte wiel en rijdt verder met je reserveband.