Remblokken vormen een essentiële onderdeel van de veiligheid van uw wagen en moeten daarom regelmatig nagekeken en vervangen worden. Door de wrijving met de remschijven ter hoogte van elk wiel maken zij het immers mogelijk om uw wagen te vertragen en te stoppen wanneer u remt.
Elke wagen is uitgerust met 8 remblokjes, per twee in een remklauw geplaatst die op de remschijf bij elk wiel aanspant. Deze onderdelen slijten vrij snel, in functie van ieders remgewoontes. Door tegen de remschijf aan te wrijven, wat temperaturen tot 800° C kan veroorzaken, zal elk remblokje een dele van zijn bekleding verliezen. Nieuwe remblokjes kunnen een dikte tussen 12 en 18 mm hebben. Door het slijten neemt deze dikte aanzienlijk af. Wanneer de dikte minder dan 3 mm bedraagt, moeten deze onderdelen vervangen worden.
Wanneer moeten remblokjes vervangen worden?
Steeds meer wagens zijn uitgerust met een waarschuwing voor slijtage, zodat het moment om de remblokjes na te kijken kan aangegeven worden op het dashboard.
Meestal zijn ook remschijven uitgerust met een slijtindicator, bestaande uit een stuk metaal op het remblokje dat, wanneer het in contact treedt met de remschijf, een scherp geluid veroorzaakt tijdens het remmen.
Als u zo’n geluid hoort, als u trillingen voelt in uw rempedaal of als er een blokkering optreedt tijdens het remmen, dan is het tijd om uw remblokjes na te kijken. Over het algemeen wordt aangeraden om ze om de 30.000 km te vervangen.
De juiste remblokjes kiezen
Vooraleer u uw toekomstige remblokjes kiest, moeten we erop wijzen dat u altijd alle remblokjes op eenzelfde as tegelijk moet vervangen.
Ook de keuze van de remblokjes is belangrijk.
Let met name op het merk van de remklauw en de vorm van het remblokje. Vervang de originele remblokken door andere van dezelfde grootte. De op de vooras gemonteerde blokjes zijn anders dan deze op de achteras.
U vindt de relevante referenties op de te vervangen remblokken of in de handleiding van de fabrikant.
Vraag bij twijfel advies aan de professionals van Auto5 in een van onze centra: https://autocenter.auto5.be/
Op Auto5.be kan je ook je nieuwe remblokjes raadplegen en of bestellen: https://www.auto5.be/nl/c/48114-remblokken.html
Hoe vervangt u zelf uw remblokjes?
Zelf uw remblokjes vervangen vereist enige kennis van mechanica. Dit zijn de belangrijkste stappen in het proces.
-
Het wiel verwijderen
Begin met het losdraaien van de wielmoeren terwijl uw wagen nog op de grond staat. Hef de wagen op met een krik. Zorg ervoor dat u de bediening beveiligt door een steun te plaatsen, zoals een standaard, die de auto omhoog houdt.
Verwijder vervolgens alle moeren en verwijder het wiel.
-
De remklauw losvijzen
Daarna moet u de remklauw met een moersleutel losvijzen of verwijderen.
Als het een zwevende remklauw is, wat het meest voorkomende systeem is, dan moet u de boven- of onderkant van de remklauw losdraaien. Let er daarbij op dat u de kabel van de slijtageindicator vooraf loskoppelt, als uw wagen met een dergelijke kabel is uitgerust.
De remblokken zitten tegen de remschijf. Met behulp van een schroevendraaier tussen het binnenste blokje en de remschijf wordt geplaatst, kunt u de piston eenvoudig terugduwen.
-
Versleten remblokjes verwijderen
Door de remklauw te draaien kunt u nu makkelijk aan de remblokjes.
Verwijder eerst de antitrillingsveren en kijk hoe ze gemonteerd zijn. Deze veren dienen om de remblokken tegen de remklauw aan te klemmen, waardoor ze niet kunnen trillen en dus ook geen geluid maken.
Verwijder vervolgens de remblokken, zodat u de slijtage van de twee remblokken op dezelfde as kunt vergelijken. De slijtage van de remblokken op eenzelfde as moet vergelijkbaar zijn. Als dit niet het geval is, dan laat u het remsysteem beter door een professional controleren.
-
De remklauw reinigen
Eens de vorige remblokjes zijn verwijderd, kunt u de remklauw reinigen met behulp van een geschikt reinigingsmiddel. Maak ook van de gelegenheid gebruik om na te kijken of de remklauw goed is ingevet en goed glijdt.
-
Installeer de nieuwe remblokjes
Duw de piston vervolgens helemaal terug zodat u voldoende plaats hebt om de nieuwe remblokjes met dikkere bekleding te monteren.
Monteer de remblokjes en plaats daarna de antitrillingsveren terug.
-
Plaats de remklauw terug
Vervolgens kunt u de remklauw terugzetten. Controleer of de remblokjes goed zitten vooraleer u de onderdelen weer aanvijst met nieuwe vijzen, die vaak worden meegeleverd met de remblokken.
-
Reinig de remschijf vooraleer u het wiel terugplaatst.
Nu de nieuwe remblokken zijn gemonteerd en de remklauw is teruggeplaatst, is het tijd om de remschijf te reinigen met een remreiniger, om eventuele vetresten die daar per ongeluk zijn achtergebleven te verwijderen. Plaats vervolgens het wiel terug en draai de moeren vast. Haal de auto uit zijn steun met een krik en zet hem terug op de grond. Draai de wielmoeren nog een laatste keer aan.
Als de wagen over een remblokslijtageindicator beschikt, mag u niet vergeten de kabel opnieuw aan te sluiten.
-
In het ledige op het rempedaal pompen
Van zodra alle onderdelen zijn vervangen, start u de motor en duwt u drie of vier keer op de rempedaal om ze enkele centimeters in te duwen, totdat de pedaal weerstand biedt. Zo vijst u de remblokjes juist aan op de remschijf. Vermijd hard duwen op de rempedaal.
Kijk voor u de weg oprijdt de remvloeistof na en vul aan indien nodig. Voor nieuwe remblokjes is een inrijperiode van ongeveer 500 km nodig. Rij intussen dus extra voorzichtig.
Remblokken vervangen is een delicate handeling waar uw veiligheid en die van anderen van afhangt. U kunt dit dus beter overlaten aan professionals. De teams van Auto5 kijken uw remblokjes graag voor u na en adviseren u over het onderhoud dat uw wagen nodig heeft.
Bij Auto5 bieden we je een all-in forfait aan voor remblokjes + plaatsing voor een onklopbare prijs! Maak hier een afspraak in enkele klikken: https://www.auto5.be/nl/-cms-forfaits-remmen.html