Airconditioning, hoe werkt dit precies?

Vrijwel elke wagen is uitgerust met airco. Nu de zomer terug in het land is, zullen we deze uitvinding dan ook zeker kunnen smaken. Maar hoe werkt dit precies? Moet je deze installatie onderhouden?

De luchtkoeling in je auto werkt eigenlijk op exact dezelfde manier als je koelkast! Dit betekent dat er een koelvloeistof in een aantal buisjes circuleert. Deze vloeistof wordt onder druk verzonden naar het deel van het circuit in de cabine, lost de druk en “pompt” de omgevingswarmte weg om dan te verdampen. Eenmaal terug onder de motorkap van de auto wordt de stoom gecomprimeerd en komt de geabsorbeerde warmte vrij.

Welke invloed heeft dit op je verbruik?

Je installatie doet een beroep op je motorvermogen en verbruikt dus brandstof. Reken tussen 0,3 en 0,7 liter per 100 km, afhankelijk van hoe sterk je de airco zet. Je kunt de impact echter terugschroeven door:

  • De ramen en het schuifdak te sluiten en de airco zo in te stellen dat deze de frisse lucht in de cabine van de wagen laat circuleren.
  • Redelijk te blijven: ga maximaal 5 graden onder de buitentemperatuur in de schaduw, zo hou je je verbruik onder controle. Stel de airco in tussen 20 en 25 °C, behalve bij een extreme hittegolf.
  • De airco enkel bij lange trajecten te gebruiken. Telkens je de deur opent, wordt de cabine immers opnieuw wat warmer!

Je airco onderhouden

Hoe minder lekken in je koelsysteem, hoe minder het zal verbruiken. Kijk de installatie dus regelmatig na en onderhoud ze. Zo hou je je verbruik in de gaten en vermijd je problemen op weg naar je vakantiebestemming:

Ben je onderweg? Dit zijn de meest voorkomende tekenen dat je installatie het bijna begeeft: gepiep wanneer je de airco aanzet, geen redelijke temperatuur kunnen bereiken, zwak blaasvermogen, misselijkmakende geur… Zodra je dit merkt, zet je de airco best uit en maak je een afspraak met je garage of bij Auto5.

Laatste tip

Rij je bij temperaturen die erg hoog oplopen? Zet dan de airco dan niet ijskoud. Wanneer je de installatie op maximum zet tegen een voorruit die urenlang te lijden heeft onder de brandende zon, loop je het risico op barstjes.

Goede reis!