Alles wat u moet weten voordat u een aanhangwagen gebruikt!

Denkt u dat het trekken van een aanhangwagen net zo eenvoudig is als het trekken van een strandkar? Laat ons dan enkele essentiële regels in herinnering brengen.

Wilt u een aanhangwagen kopen om deze te gebruiken met uw auto of bestelwagen? En vraagt u zich af wat de regels zijn voor een goed gebruik ervan? Dit artikel zal u helpen om wegwijs te geraken zodat u niets over het hoofd ziet en de toepasselijke terminologie op dit gebied beter begrijpt.

TMTG, NL, LG: wat betekenen deze acroniemen?

Eerst en vooral moet u de juiste aanhangwagen kiezen voor uw behoeften. Bij het vergelijken van de verschillende modellen, zoals op de website van Auto5.be bijvoorbeeld, zult u volgende acroniemen tegenkomen: TMTG, NL of LG. Een goed begrip van hun betekenis zal u helpen de juiste keuze te maken.

TMTG – toegestaan maximumtotaalgewicht

Het wordt berekend door het leeggewicht (LG) van de aanhangwagen en het nuttig laadvermogen (NL) bij elkaar op te tellen.

Het is belangrijk op te merken dat om een aanhangwagen met rijbewijs B te mogen gebruiken, zoals hieronder nog zal worden uitgelegd, het TMTG niet meer dan 750 kg mag bedragen.

MTM – maximaal toegalaten massa

TMTG is de term die het vaakst wordt gebruikt door fabrikanten of verkopers van aanhangwagens. De wetgever gebruikt eerder de term Maximaal Toegelaten Massa (MTM). Het gaat echter om hetzelfde concept.

LG – leeggewicht aanhangwagen

Dit komt overeen met het gewicht van de aanhangwagen zonder lading, leeg.

NL – nuttig laadvermogen aanhangwagen

Dit is de toegestane lading voor het vervoer van goederen, d.w.z. het maximumgewicht aan materialen dat u in de aanhangwagen mag plaatsen.

Er worden vaak nog andere termen gebruikt wanneer men het over een trekhaak heeft.

MTCG – Maximaal toegelaten combinatiegewicht

Dit wordt verkregen door het toegestaan maximumtotaalgewicht (TMTG) van de aanhangwagen en het toegestaan maximumtotaalgewicht van het voertuig bij elkaar op te tellen.

WG – Werkelijk gewicht

Deze term wordt gebruikt om het werkelijke gewicht van de aanhangwagen en zijn lading aan te geven, bv. tijdens een inspectie. Dit werkelijke gewicht mag het TMTG niet overschrijden.

Mag ik een aanhangwagen gebruiken met een rijbewijs B? Een kwestie van gewicht

In België mag een bestuurder een aanhangwagen trekken als hij een rijbewijs heeft en het TMTG van de aanhangwagen niet meer dan 750 kg bedraagt. We spreken dan van “kleine aanhangwagens”. Een rijbewijs B is ook voldoende voor een aanhangwagen met een massa van meer dan 750 kg, op voorwaarde dat het MTCG niet meer dan 3.500 kg bedraagt.

Voor het gebruik van een aanhangwagen met een hoger laadvermogen is een speciale vergunning vereist:

  • rijbewijs B + code 96: voor een aanhangwagen met een TMTG van meer dan 750 kg, op voorwaarde dat het MTCG niet meer dan 4.250 kg bedraagt
  • rijbewijs B+E: als het MTCG meer dan 4.250 kg bedraagt.
  • rijbewijs C1+E: als het TMTG van de aanhangwagen meer dan 3.500 kg bedraagt

In dit artikel zullen we ons vooral richten op “kleine aanhangwagens”.

Moet uw aanhangwagen ingeschreven zijn om op de weg te mogen?

Een “kleine aanhangwagen” heeft geen eigen inschrijvingsbewijs nodig. Om hem te gebruiken moet u er wel een nummerplaat op monteren, en die moet dezelfde zijn als die van het trekkende voertuig.

Leent u de aanhangwagen van een vriend? Vergeet dan niet om de nummerplaat te verwisselen.

Bij Auto5, kunnen we uw nummerplaat binnen het uur maken.

Zorg ervoor dat alle lichten werken!

Een ander belangrijk element is dat de aanhangwagen werkende verlichting moet hebben.

Controleer voor u wegrijdt of de richtingaanwijzers, de remlichten, de rode achterlichten en de mistlichten goed werken.

Wat is een remsysteem voor aanhangwagens?

Sommige aanhangwagens zijn uitgerust met een remsysteem. Hoe werkt het? Wanneer het voertuig dat de aanhangwagen trekt, remt, genereert het een kracht die de oplooprem activeert via de schuifbuis van het systeem. Deze kracht wordt overgebracht op alle onderdelen van het systeem (de hendel, de stang, de kabels, de bedieningshendel binnenin de rem, de spreider) om de remschoenen aan te drukken die de aanhangwagen zullen afremmen door op de trommels te drukken.

Moet mijn aanhangwagen uitgerust zijn met een remsysteem?

Een remsysteem is niet verplicht op een aanhangwagen met een TMTG van 750 kg of minder.  Boven dit gewicht is het noodzakelijk om een aanhangwagen met remsysteem te kiezen.

Geen technische keuring vereist voor de aanhangwagen

Een aanhangwagen met een TMTG van minder dan 750 kg hoeft niet te worden gekeurd.

Als uw voertuig echter een treksysteem heeft, zoals een vaste of verwijderbare trekhaak, moet deze worden gekeurd.

Zoals op de website Autoveiligheid.be wordt vermeld, moet deze keuring gebeuren:

  • zodra de uitrusting geïnstalleerd is
  • bij de eerste technische keuring, wanneer het voertuig vier jaar oud is
  • bij elke periodieke keuring na de eerste controle

Moet u verkeersbelasting betalen voor uw aanhangwagen?

In Vlaanderen hoeft u geen jaarlijkse verkeersbelasting te betalen voor een aanhangwagen met een TMTG van minder dan 750 kg, op voorwaarde dat deze:

  • niet ingeschreven staat bij een leasingbedrijf
  • enkel getrokken wordt door een personenauto, een auto voor dubbel gebruik, een minibus, een ziekenauto, een motorfiets, een lichte vrachtauto, een kampeerwagen, een autobus of een autocar

Gebruik van een aanhangwagen: heeft u een specifieke verzekering nodig??


De verplichting om uw aanhangwagen te verzekeren hangt af van het TMTG (of MTM, een term die ook door verzekeraars in België wordt gehanteerd).

Een aanhangwagen van minder dan 750 kg wordt niet als motorvoertuig beschouwd. U hebt dus geen bijkomende aansprakelijkheidsverzekering voor motorrijtuigen nodig.

Wettelijk wordt een aanhangwagen met een maximaal toegestane massa (MTM) van meer dan 750 kg beschouwd als een motorvoertuig. Net als voor een auto, motor of bromfiets heeft u een aansprakelijkheidsverzekering nodig om op de openbare weg te mogen rijden.

Laatste controles voordat u de weg op gaat

Als u administratief gezien in orde bent, moet u er ook voor zorgen dat u uw aanhangwagen veilig gebruikt.

Voordat u met uw aanhangwagen de weg op gaat, raden we u aan een aantal controles uit te voeren:

  • Zorg ervoor dat de lading goed verdeeld is. Zorg ervoor dat alles goed vastzit en in balans ten opzichte van de wielas (de metalen as die de aanhangwagen ondersteunt).
  • Controleer de bandenspanning. De juiste bandenspanning is afhankelijk van de aanhangwagen, de bandenmaat en de lading. We raden aan om de aanwijzingen van de fabrikant hieromtrent te volgen.
  • Zorg ervoor dat alle onderdelen van de aanhangwagen – met bijzondere aandacht voor de as, de wielen en de dissel (het onderdeel dat de aanhangwagen met de trekhaakkogel verbindt) – goed vastgeschroefd zijn en dat alles goed vastzit.

Pas op voor overgewicht, dit is zowel van belang voor uw veiligheid als voor uw gezondheid.

De politie kan langs de weg controleren op overbelading. De controles worden uitgevoerd door de maximaal toegestane massa en de maximaal toelaatbare massa’s van de combinatie (voertuig + aanhangwagen) te controleren. De bestuurder is aansprakelijk bij een ongeval waarbij sprake is van overbelading, ongeacht of hij verantwoordelijk is of niet. Een goede raad? Vermijd overbelading!

Heeft u al deze adviezen ter harte genomen? Is uw aanhangwagen goed geladen?

Dan wensen wij u een veilige reis.