Auto en mobiliteit: wat heeft 2022 in petto?

In 2022 worden de Belgische autobestuurders gevraagd om rechts te blijven rijden. Dat verandert alvast niet. Ook de wegcode blijft grotendeels ongewijzigd. Toch zijn er nieuwe regels die onze mobiliteitsgewoontes gaan veranderen. Anderzijds kent de autowereld ook grote uitdagingen. Nu er een nieuw jaar is begonnen, leek het ons een goed idee om alles voor jou samen te vatten.

2022 start met enkele veranderingen die belangrijk zijn voor mensen zoals jij, die dagelijks met de auto rijden. Op 1 januari zijn enkele wetten en regels veranderd, en in de loop van het jaar worden nog andere wijzigingen verwacht. Daarnaast duiken nieuwe uitdagingen op voor de autowereld. In dit begin van het nieuwe jaar willen we jou een overzicht bieden van alle elementen die een invloed kunnen hebben op de gewoontes van autobestuurders.

Het gebruik van elektronische toestellen achter het stuur wordt strenger aangepakt

De regelgeving verandert binnenkort, eens het wetsvoorstel is aangenomen dat het gebruik van elektronische toestellen tijdens het rijden strikter aan banden moet leggen. Voortaan wordt het meer bepaald strafbaar om een ‘mobiel toestel met een scherm’ in de hand te houden tijdens het rijden, zelfs als het niet wordt gebruikt. Als een dergelijk toestel zich tijdens het rijden op de schoot, op het dashboard of op de passagiersstoel bevindt, kan dat tot een boete leiden. Bovendien zal het gebruik van een smartphone tijdens het rijden worden beschouwd als een overtreding van de derde graad. Dit betekent dat de boete zal stijgen tot 174 euro, tegen 116 euro vandaag. Er is evenwel een uitzondering voorzien als de smartphone is vastgemaakt aan de wagen en bijvoorbeeld wordt gebruikt als navigatietoestel. Het gebruik zal in dat geval als risicoloos beschouwd worden.

Bepaalde wagens mogen niet meer in Brussel rijden

Sinds 1 januari mogen dieselvoertuigen met een Euro 4 emissienorm Brussel – waaronder de 19 Brusselse gemeenten wordt verstaan – niet meer binnen. De Brusselse ring en de toegangswegen tot de Park&Ride-parkings (P+R) vallen niet onder deze maatregel. Dit verbod is van toepassing op ongeveer 76 500 voertuigen, auto’s, bestelwagens, bussen en minibussen, van 11 jaar en ouder, die in België zijn ingeschreven en in het Brussels Gewest aan het verkeer deelnemen.

De eerste sancties worden pas uitgeschreven vanaf 1 april. Een overtreding wordt bestraft met een boete van 350 euro, met een maximum van 4 keer 350 euro per jaar.

De identificering van overtreders zal gebeuren aan de hand van de 300 ANPR-camera’s verspreid over het grondgebied. Deze camera’s lezen de nummerplaten en bieden Brussel Fiscaliteit toegang tot de technische gegevens van de voertuigen.

 In Wallonië worden door particulieren gekochte bedrijfsvoertuigen belast als auto’s …

Tot nu toe genoten Waalse particulieren die een bedrijfsvoertuig bezaten, zoals een pick-up truck, van de fiscale voordelen die bestemd waren voor professionals. Sinds 1 januari kunnen ze daar niet langer op rekenen. Een particulier, met andere woorden een persoon die geen beroepsactiviteit als natuurlijke of rechtspersoon kan aantonen, die een bedrijfsvoertuig aanschaft, zal aan dezelfde belastingregels onderworpen zijn als wanneer het om een “normale” wagen zou gaan. Anders gezegd zal de belasting op de inverkeerstelling afhankelijk zijn van het vermogen/de cilinderinhoud en is de wegenbelasting niet langer minimaal en niet langer vrijgesteld.

… net als oldtimers

Nog steeds in Wallonië moeten ook de eigenaars van wagens van meer dan 30 jaar oud die rijden zonder ‘O’-nummerplaat dezelfde belastingen betalen als andere wagens. Dit omvat de wegenbelasting, belasting op de inverkeerstelling en ecomalus. De ‘O’-nummerplaat wordt toegekend aan Oldtimers. Het gebruik van deze wagens valt evenwel binnen een strikt kader. Voor wagens die al ingeschreven zijn met een ‘O’-nummerplaat verandert er niets.

Meer elektrische bedrijfswagens

In België zijn bedrijfswagens een bijzonder gewaardeerd voordeel bij werknemers. Bijna een werknemer op vier beschikt over een bedrijfswagen. Tot nu toe genoten dieselmotoren altijd de voorkeur van de begunstigden van dit voordeel, maar de nieuwe fiscale wetgeving veroorzaakt een grotere interesse in 100% elektrische wagens. Waarom? Sinds 1 januari is de belasting op het fiscale voordeel van bedrijfswagens op diesel en benzine verhoogd. Als gevolg is het voordeel ongeveer 10% hoger. De belasting evolueert met de jaarlijkse aanpassingen van de CO2-referenties, die niet van tel zijn voor de 100% elektrische wagens.

Een premie voor de plaatsing van een laadstation voor elektrische wagens

De overheid wil de overstap naar elektrische auto’s ondersteunen. Daarom heeft de federale regering besloten een premie toe te kennen voor de plaatsing van een intelligent thuislaadsysteem. De premie is beschikbaar voor particulieren en bedraagt 45% van de kosten van de installatie, met een plafond van 1.500 euro. Deze maatregel geldt voor installaties tot en met 31 december 2022.

Het mobiliteitsbudget is nog aantrekkelijker

Terwijl de belasting op bedrijfswagens op fossiele energie omhoog gaat, wil de regering ook het mobiliteitsbudget aantrekkelijker maken. Wat houdt dit in?  Dankzij het mobiliteitsbudget kunnen werknemers hun bedrijfswagen inruilen voor groenere mobiliteitsoplossingen, bijvoorbeeld door te kiezen voor een schonere wagen of een duurzaam vervoersmiddel.

Het bedrag van het mobiliteitsbudget moet tussen de 3.000 en de 16.000 euro liggen.

In 2022 komen er meer zachte mobiliteitsoplossingen bij het mobiliteitsbudget. Zo kan je in het kader van het mobiliteitsbudget abonnementen voor het openbare vervoer afsluiten voor het hele gezin. Je kan het mobiliteitsbudget ook gebruiken voor huisvestingskosten en de aflossing van hypotheken als je huis binnen een straal van 10 km rond je werk ligt.

 Nieuwe wagens krijgen een snelheidsbegrenzer …

Volgens een nieuwe Europese verordening moeten nieuwe automodellen vanaf juli 2022 uitgerust zijn met een automatische snelheidsbegrenzer. Concreet gaat het om een systeem dat de bestuurder aan de hand van akoestische waarschuwingen of trillingen waarschuwt wanneer hij de snelheidslimiet overschrijdt. Het systeem moet ook de snelheid van het voertuig automatisch kunnen verlagen. Hoewel de bestuurder bij sommige voertuigen de mogelijkheid heeft deze snelheidsbegrenzer handmatig uit te schakelen, moet de begrenzen automatisch weer worden ingeschakeld telkens de wagen wordt opgestart.

… en een zwarte doos

 Ja, dat lees je goed. Net als bij vliegtuigen zullen nieuwe wagens vanaf 6 juli een zwarte doos bevatten. Die zal toegang bieden tot nauwkeurige technische gegevens met betrekking tot de seconden voor en na een relatief harde schok. Om welke gegevens gaat het? De snelheid van de wagen, de mate waarin er werd geremd, de hoek van het stuur, de helling van de wagen op de weg, en het al dan niet geactiveerd zijn van alle veiligheidssystemen, zoals de veiligheidsgordel.

 Een jaar zonder Autosalon … maar met aantrekkelijke condities

Voor het tweede jaar op rij vindt er geen autosalon plaats in de Heizel. Maar niet getreurd, want concessiehouders organiseerden het salon in hun showroom. Daar kon iedereen profiteren van de aantrekkelijke condities van de verdelers: kortingen en voordelen, gepersonaliseerde offertes, interessante packs, kortingen op stockwagens, een langere garantie, gratis onderhoud enz.

Nieuwe wagens: de levertermijnen blijven nog altijd erg lang

De autosector kampt nog altijd met een tekort aan chips. Vorig jaar konden daardoor 7,7 miljoen voertuigen niet geproduceerd worden. En ook in 2022 zullen autokopers behoorlijk wat geduld moeten uitoefenen. Om een nieuwe wagen te laten leveren moet men twee tot zeven of zelfs acht maanden wachten. Concessiehouders raden daarom aan om vroeg op het jaar te bestellen.

Ook tekorten aan winterbanden

In België is het niet verplicht om je wagen met winterbanden uit te rusten. In bepaalde gebieden in het buitenland kunnen ze wel vereist zijn. In Frankrijk verplicht de ‘Bergwet’ bijvoorbeeld om van 1 november tot 31 maart winterbanden te gebruiken in de Alpen, de Pyreneeën, het Centraal Massief, de Jura en de Vogezen. Deze wet is niet zonder gevolgen. Ze heeft bijvoorbeeld een forse toename veroorzaakt van de vraag naar winterbanden in Frankrijk, die zich ook laat voelen in de buurlanden. In België heeft dit geleid tot vertragingen in de leveringstermijnen.