Wat moet je onthouden van het Autosalon 2020?

30 januari 2020

Het Autosalon zit erop. Ruim een half miljoen bezoekers kwamen over de vloer. Ook dit jaar stonden de nieuwe technologieën in de kijker. Wat moet je onthouden?

Ondanks de tendens naar een zachte mobiliteit die onze steden langzaamaan transformeert, blijft de auto nog steeds een erg populair vervoermiddel. Dat bleek alvast uit het enthousiasme dat de 98ste editie van het Brusselse Autosalon opnieuw wist los te maken bij de bezoekers. Wel stonden ecologie en mobiliteit dit jaar op het voorplan. Wat moet je onthouden?

Hybride en elektrische wagens zitten in de lift

Enkele jaren terug waren hybride en elektrische wagens nog randverschijnselen, maar vandaag zijn ze niet meer weg te denken. De meeste merken hebben of een hybride of een elektrische wagen in hun gamma. Zelfs de meest prestigieuze merken hebben vandaag een 100% elektrische auto in hun aanbod, zoals de Porsche Taycan. Deze wagen werd eind 2019 op de markt gebracht en voorgesteld op het salon. Het opvallendste aspect is de verlenging van de gemiddelde autonomie. Vandaag kan zo’n wagen een normaal dagelijks traject afleggen. Het enige minpunt is dat de laadpalen – snelle of niet – op de openbare weg nog dungezaaid zijn.

Hybrides zijn nu vaste kost in het type motoren dat je verwacht in het aanbod van je favoriete autobouwer. Ook al blijft het budget voor een dergelijke wagen hoog, het prijskaartje wordt met de jaren aanvaardbaarder.

Waterstof komt om de hoek kijken

Een andere, zij het meer geruisloze evolutie is de waterstofmotor. Of meer bepaald elektrische auto’s die op waterstof rijden. Hun troef? In plaats van de nodige elektriciteit uit batterijen te halen om te kunnen rijden, produceren de nieuwe elektrische wagens net stroom op basis van waterstof. Het voordeel is dat een tankbeurt maar 4 tot 5 minuten duurt, terwijl het je bij een snelle laadpaal ruim een halfuur kost om je batterijen op te laden.

En het belangrijkste nadeel? Naast de prijs is er ook het feit dat waterstof niet op grote schaal beschikbaar is. Momenteel zijn er maar drie benzinestations uitgerust voor de verdeling van waterstof. Slechts twee ervan zijn toegankelijk voor het publiek. Hoe dan ook, meerdere autobouwers stelden dit jaar in Brussels Expo modellen op waterstof voor.

Aardgas, een alternatief dat ‘in’ is

Een ander, milieuvriendelijker alternatief voor diesel of benzine is aardgas of CNG. We hebben het hier niet over de goeie oude LPG, die overigens al sinds eind de jaren 1970 bestaat, maar over samengeperst aardgas. Al zo’n 15.000 automobilisten in ons land gingen voor de bijl voor dit type brandstof. Een motor op aardgas werkt zoals een klassieke benzinemotor, maar stoot in vergelijking minder CO2 uit. Minpuntje: het distributienetwerk. Vlaanderen telt relatief veel tankstations met CNG, Brussel en Wallonië hinken helaas achterop.

En de zelfrijdende wagen?

Ondanks talloze pogingen wereldwijd, en dan vooral in de VS, is de zelfrijdende wagen momenteel nog een verre toekomstdroom. Een auto besturen blijft complex, zelfs te complex voor de meest geavanceerde systemen op basis van artificiële intelligentie. Parkeerassistenten en noodremtechniek duiken daarentegen steeds vaker op. Gelukkig maar, want de veiligheid op onze wegen is meer dan ooit een prioriteit!