Belgen in pole position

12 juli 2019

De creativiteit en knowhow van onze landgenoten zijn meer dan ooit aanwezig in alle domeinen. Wist je dat de automobielsector, en niet alleen op circuit, enkele grote Belgische namen telt?

Wat hebben de BMW X en de speciale Ford Ghia-reeks gemeen? Ze dragen de ‘stempel’ van Pierre Leclercq, een Bastenaakse designer die carrière maakt in de zeer competitieve wereld van het autodesign en sinds vorig jaar aan de slag is bij Citroën. Maar misschien gaat jouw voorkeur naar de Japanse autofabrikant Mazda? Ook daar heeft een Belg zijn weg gevonden. Brabander Jo Steenuit is er sinds vorig jaar hoofddesigner voor het Europese bureau van het merk. In Korea is ervaren designer Luc Donckerwolke aan het werk voor autofabrikant Hyundai. Donckerwolke heeft al heel wat ontwerpen op zijn naam staan voor merken zoals Skoda, Audi en jawel … Lamborghini!

Italiaans design met een Belgisch tintje

Lamborghini is trouwens niet het enige prestigemerk. Het Italiaanse designatelier Carozzeria Touring werd in 2008 herboren dankzij Roland D’Ieteren en de steun van de Belgische ontwerper Louis de Fabribeckers. Italiaanse knowhow met een Belgisch smaakje voor de meest prestigieuze auto’s ter wereld. Zoals de creatie van de Bellagio, een break gebaseerd op de Maserati Quatroporte, en de A8GCS, gebaseerd op de Maserati Gransport. Ook de transformatie van de uitzonderlijke Bentley Continental GT-break en de herinterpretatie van de Maserati 5000 GT dragen de stempel van Louis de Fabribeckers. Carozzeria Touring produceert een handvol exclusieve auto’s voor verzamelaars. Van Skoda over Maserati tot Bentley, de Belgen zitten overal!

Belgische merken? Dat zal wel zijn!

Wist je trouwens dat er ook nog Belgische automerken bestaan, zoals de Gillet Vertigo? Deze sportwagen kwam in 1992 tot stand dankzij Tony Gillet. Met een acceleratietijd van 0 tot 100 km in amper 3,266 seconden haalde deze wagen een tijdje het wereldrecord. Petje af ook voor de Belgische poging om in 2008, 50 jaar na sluiting van de fabriek, het Luikse Imperia-automerk opnieuw leven in te blazen. Het nieuwe merk wilde een plaats veroveren op de markt van hybride prestigewagens. Helaas werd na heel wat moeilijkheden op 30 april van dit jaar het faillissement afgekondigd.

Ten slotte kunnen we het mondiale overzicht van autofabrikanten en autodesigners niet afsluiten zonder de vermelding van het prestigieuze Cara-Duchâtelet-huis. Het Belgische bedrijf is wereldbekend voor het pantseren, verlengen en ontwerpen van de binneninrichting van luxewagens. Cara-Duchâtelet werd begin dit jaar opnieuw gelanceerd en ontsnapte op het nippertje aan het faillissement dankzij het binnenhalen van een aanbesteding van de federale politie voor de vervanging van haar gepantserde Mercedes-vloot!