Daar komt de koude: hoe je wagen verzorgen?

Met de winter in aantocht, komen de verkoudheden en kille dagen opnieuw in zicht. Een goede vitaminekuur kan ons daartegen beschermen. Maar wat als we onze auto nu eens op dezelfde manier zouden verzorgen om kwalen voor te zijn?

Ratelende hoest bij het starten vermijden

Wanneer je auto al meerdere jaren op de teller heeft staan, wordt de batterij fragieler. Een extra koude dag daarbovenop en hup, in één nacht tijd is je batterij leeg, waardoor je auto niet meer start.

Hoe voorkom je nu dat je ergens vast staat omdat je auto niet meer wil starten? Twee oplossingen:

• Neem steeds een draagbare batterijbooster (om je batterij zelf opnieuw op te laden) of startkabels (om een vriendelijke automobilist om hulp te vragen) mee.

• Gebruik eens een hele nacht lang een oplader om je autobatterij voor eens en voor altijd goed op te laden.

Op onze site vind je een groot aanbod opladers, boosters en startkabels.

Meet de druk van je autobatterij

Net als ons lichaam, houdt je auto niet van stress of een te hoge of te lage bloeddruk.

Met een voltmeter kun je zelf controleren of je batterij nog tiptop in vorm is en of ze nog goed oplaadt. Speel gerust doktertje en meet de druk van je autobatterij. Geen zorgen, je hebt geen stethoscoop nodig, wel een multimeter:

• Controleer de druk van je batterij ‘in rust’, dus met je motor af. De druk moet tussen 12,4 en 12,7 V liggen. Als de waarde lager ligt, dan is je batterij niet genoeg opgeladen. Als de waarde hoger ligt, dan is het oplaadsysteem van je batterij iets te sterk.

• Zet je motor aan en controleer opnieuw de spanning. In deze situatie moet de waarde tussen 13 en 14 V liggen. Eronder wordt je batterij niet opgeladen. Erboven betekent dat de drukregelaar van je oplaadsysteem niet genoeg werkt, waardoor je het risico loopt dat je batterij overbelast geraakt.

Als je geen klusser bent of als je graag de mening van een expert inroept, aarzel dan niet om even langs te komen in een Auto5-centrum voor een preventieve diagnose. Onze techniekers controleren je autobatterij en oplaadsysteem, zodat je auto klaar is om de winter te trotseren.

Optimaal zicht

In de winter is een goed zicht belangrijk om te anticiperen op gevaren en om tijdig te reageren. Propere voorruiten en ramen zijn daarom essentieel. We geven je nog enkele tips om een oogje in het zeil te houden op de weg:

• Doe genoeg antivries-ruitensproeiervloeistof in je reservoir. Niets vervelender – en gevaarlijker – dan bevroren ruitensproeiervloeistof.

• Reinig regelmatig je zijruiten en achteruitkijkspiegels.

• Zorg steeds voor een ijskrabber of antivriesmiddel in je wagen om na een koude nacht de ijzel op je voorruit te verwijderen. Een evenwaardig alternatief: leg ’s nachts een klein dekentje – of een autohoes – over je wagen.

• Laat ook zeker je airco nakijken. Het kan je enorm helpen om je bedampte ruiten vrij te maken.

Om geen koude voeten (of banden) te krijgen

Als het vriest, loop je toch ook niet met je espadrilles of teenslippers over straat? Anders glijd je te gemakkelijk uit of krijg je snel kou. Hetzelfde geldt voor de banden van je auto. Winterbanden, of desnoods vierseizoenenbanden, hebben veel meer grip op de weg dan zomerbanden en beschermen je auto (en jezelf!) veel beter tijdens de winter.

Hoe voorkomen dat je het ZELF koud krijgt?

En als je, ondanks onze waarschuwingen, toch nog ergens in panne valt? Dan moet je vermijden dat je het zelf koud krijgt. Onze tip? Bewaar steeds een zelfgemaakte ‘survival-kit’ in je koffer:

• Rubberen laarzen om tijdens een regenbui natte en ijskoude voeten te voorkomen – en de verkoudheid tegen te gaan die daar meestal het gevolg van is.

• Een reisdekentje, een warme wollen deken en eventueel een reddingsdeken.

• Een paraplu: erg handig om te schuilen voor regen en sneeuw als je niet in je auto kunt blijven.

• Een thermosfles met warme drank en enkele kleine snacks om je energie op te krikken.

Goede reis!