LOCKDOWN: HOE ZORG DRAGEN VOOR UW BANDEN ALS UW VOERTUIG NIET RIJDT?

Voor de meeste autobestuurders heeft de lockdown als gevolg dat zij hun wagen veel minder (of soms zelfs helemaal niet meer) gebruiken. Deze verminderde activiteit kan gevolgen hebben, met name voor de banden. Daarom geven wij u bij Enjoy The Road een aantal tips die uw banden zullen helpen om deze periode zo goed mogelijk door te komen.

Voor de meeste autobestuurders heeft de lockdown als gevolg dat zij hun wagen veel minder (of soms zelfs helemaal niet meer) gebruiken. Deze verminderde activiteit kan gevolgen hebben, met name voor de banden. Daarom geven wij u bij Enjoy The Road een aantal tips die uw banden zullen helpen om deze periode zo goed mogelijk door te komen.

Banden behoren tot de stevigste onderdelen die op een auto te vinden zijn. Desalniettemin zijn ze onderhevig aan slijtage. Banden zullen sneller of minder snel verslijten afhankelijk van de manier waarop ze gebruikt worden, en van een aantal omgevingsfactoren.

Het rubber of de structuur van de banden van uw voertuig kunnen dus in meer of mindere mate schade oplopen, zelfs als de banden stilstaan. Vooral het ontwerp en de afmetingen van de band spelen hierbij een rol.

Risico nr 1: Aantasting van het rubber

Als uw voertuig in een parking of in een garage staat, moet de vloer in goede staat zijn. Dat wil zeggen zonder noemenswaardige sporen van koolwaterstoffen, oliën of bijtende producten van welke aard dan ook. Deze producten zouden op termijn een negatief effect kunnen hebben op het rubber en een voortijdige aantasting van het rubber kunnen veroorzaken. Idealiter wordt het voertuig in een « gematigde » omgeving geparkeerd en uit de buurt van bronnen van overmatige warmte (zoals een boiler, compressor, enz.).

Risico nr 2: slijtage van de structuur (flat-spotting)

Flat-spotting betekent dat er zich een vlak oppervlak vormt op de structuur van de band als een voertuig lang heeft stilgestaan. Het gevolg hiervan zijn trillingen en ongemakken bij het rijden, evenals wat geluidsoverlast.

Over het algemeen krijgen de banden na enkele kilometers, wanneer ze zijn opgewarmd, hun oorspronkelijke vorm vanzelf terug. Soms houdt de vervorming echter aan.

Om dit fenomeen zoveel mogelijk te beperken, is het in de eerste plaats belangrijk dat het voertuig niet te lang stilstaat.

De druk speelt ook een doorslaggevende rol. Het is belangrijk dat de banden op de juiste manier worden opgepompt, en vooral dat de druk in de banden niet te laag is. Onaangepaste druk, in combinatie met stilstand, kan de structuur van de banden onherroepelijk aantasten. Er moet ook op worden gelet dat het voertuig niet abnormaal zwaar geladen is, zodat de banden niet overmatig worden belast. Wij bevelen aan om het voertuig om de twee weken te verplaatsen, zodat de steunzones van de banden af en toe kunnen veranderen.