Elektrische auto’s, de toekomst van de autosport?

De wereldwijde trend naar milieubehoud maakt de elektrische auto steeds populairder. Hoewel de eerste modellen lang op zich lieten wachten, zit de elektrische auto momenteel in een stroomversnelling en begint hij de automarkt te veroveren … in die mate zelfs dat hij in de autosport kan concurreren met auto’s met verbrandingsmotor. Enjoy the Road analyseert dit fenomeen voor u en legt uit hoe de elektrische auto langzaam maar zeker uitgroeit tot de auto van de toekomst.

Geschiedenis van de elektrische auto

De elektrische auto is sinds de jaren 2000 in de mode, maar de uitvinding van de elektromotor is allesbehalve recent … In feite dateert de eerste elektrische auto al van de jaren 1830!

Het eerste prototype van een elektrisch voertuig werd ontworpen door Robert Anderson op basis van een koets. Thomas Davenport bouwde de eerste elektrische auto in 1834, bijna 200 jaar geleden. De eerste echt gecommercialiseerde elektrische auto dateert van 1852, maar in die tijd waren de accu’s nog niet oplaadbaar.

De uitvinding daarvan zou de elektrische auto een aanzienlijke boost geven. Aan het einde van de 19e eeuw was er een hevige concurrentiestrijd tussen elektrische, thermische en stoomaangedreven modellen. De beroemde ‘Jamais contente’, ontworpen door Camille Jenatzy, brak in 1899 een snelheidsrecord door de kaap van 100 km/u te overschrijden. In het begin van de jaren 1900 hadden elektrische auto’s de wind in de zeilen, vooral in de Verenigde Staten.

In New York reden elektrische taxi’s en 38 procent van de Amerikaanse automarkt bestond uit elektrische wagens. De gebruikers wezen op de economische en ecologische voordelen ten opzichte van modellen met een verbrandingsmotor, aangezien zij geen benzine hoefden te betalen en vooral “geen grote zwarte rookwolk achter zich lieten”.

L'arrivé des taxis électriques à New-York en 1987.

De eerste elektrische taxi’s van New York (1897)

In het begin van de jaren 1900 raakte de elektrische wagen echter langzaam maar zeker in onbruik. Ford lanceerde zijn mythische Ford T met een krachtige verbrandingsmotor die, in combinatie met de sterk gedaalde benzineprijzen, de doodsteek voor elektrische auto’s betekende. Door de milieuproblematiek kwamen elektrische voertuigen in de jaren zestig weer in de mode. In 1966 raadde het Amerikaanse Congres de bouw van milieuvriendelijke auto’s aan.

In 1973 wakkerde de eerste oliecrisis de belangstelling voor dit soort voertuigen opnieuw aan. Toch duurde het nog tot 1990 voor er echte milieumaatregelen werden genomen. Pas in 1998 stemde Californië de Zero Emission Vehicle Act, die bepaalde dat elke constructeur 2 procent van zijn modellen met een groene aandrijving – elektrisch of waterstof – moest uitrusten.

De grote automerken probeerden het spel mee te spelen, maar de technologie stond nog niet op punt. In plaats daarvan wenden de fabrikanten zich tot hybride modellen, zoals de Toyota Prius in 1997, waarvan in het eerste jaar 180.000 exemplaren werden verkocht, een echt commercieel succes.

Het elektrische tijdperk kwam echter pas tien jaar later van de grond, toen de Nissan Leaf, de eerste zuiver elektrische auto op de markt, werd geïntroduceerd. Sindsdien is de elektrische markt snel gegroeid en werden er in 2021 wereldwijd meer dan 5 miljoen elektrische voertuigen verkocht. Dat komt overeen met 7 procent van de markt, bijna drie keer zoveel als twee jaar geleden.

Het segment is dus duidelijk aan een snelle opmars bezig, zowel als gevolg van de milieu-uitdagingen als vanwege de prestaties die de voertuigen leveren. Vandaag de dag hebben elektrische auto’s zelfs hun eigen racecompetities, die snel groeien en nu al concurreren met klassieke races!

Elektrische auto’s, de nieuwe sterren van de autosport

Hoewel de eerste race voor elektrische auto’s al in 1984 plaatsvond in Parijs, duurde het nog tot 2011 voor er een grootschalig project vorm kreeg. Onder impuls van Jean Todt, voormalig teambaas van Ferrari en nu hoofd van de Fédération Internationale de l’Automobile, werd in 2011 het Formule E-concept geboren. De idee bestond erin een wereldkampioenschap voor zuiver elektrische auto’s te creëren, waarbij alle auto’s identiek zouden zijn. Dat beperkt de milieu-impact, aangezien de auto’s op grote schaal worden geproduceerd. Er werd gekozen voor het model Spark SRT 01E van Renault, en het eerste seizoen werd gereden in 2014.

La renault Spark SRT 01E

Renault Spark SRT 01E (Wikipedia)

Om het concurrentie-effect tussen de verschillende teams niet teniet te doen, mochten de ingenieurs nog wijzigingen aanbrengen aan de motoren, de software, de versnellingsbakken en de achterassen. Naarmate de seizoenen verstreken, is de technologie blijven evolueren, waardoor de elektrische auto nog beter tot zijn recht komt en laat zien dat zijn prestaties die van auto’s met een verbrandingsmotor nagenoeg evenaren. Dat is namelijk het doel van de autosport in het algemeen: fabrikanten in staat stellen reclame te maken voor de prestaties van hun merken en hun voertuigen aan het grote publiek te verkopen.

Milieuvraagstukken

Ook het ecologische aspect is cruciaal en we kunnen ons terecht afvragen welke vervuiling de fabricage en recycling van accu’s met zich meebrengen. Om vanuit ecologisch oogpunt neutraal te zijn, moet een accu 50.000 kilometer kunnen afleggen, wat zelden het geval is voor racewagens. Maar de vooruitgang gaat snel: in het eerste seizoen moesten de piloten halverwege de race van auto wisselen omdat de accu leeg was.

Vandaag kunnen ze snel herladen met een enkele pitstop. Om ecologische neutraliteit te bereiken, heeft de federatie een aantal acties rond de races op touw gezet: recyclage van afval, vermindering van de uitstoot voor het transport van voertuigen en materiaal tussen de gaststeden, slechts een bandenset (tegenover vijftien in de Formule 1 bijvoorbeeld). En wat het spektakel betreft, is de Formule E ongeëvenaard! De piloten halen vandaag de dag snelheden tot ongeveer 300 kilometer per uur en vooral de recuperatiemogelijkheden zijn beter dan bij een verbrandingsmotor.

Elektrisch en technisch

Dat resulteert in ultra-technische races op aangepaste circuits. Natuurlijk zweren puristen bij verbrandingsmotoren en hun luide brul, maar gezien de snelheid waarmee de technologie evolueert, zouden de prestaties van elektrische auto’s die van hun tegenhangers met verbrandingsmotor binnenkort moeten overtreffen.

Dat is reeds het geval in sommige races, zoals met de Volkswagen ID.R, die het Nürburgring-record brak en het record van Sébastien Loeb op de internationale klimkoers van Pikes Peak verpulverde met maar liefst 16 seconden! Elektrische competitiewagens gaan dus nog mooie tijden tegemoet.

Bovendien komen er steeds meer races, zoals Extreme E, een elektrisch SUV-kampioenschap, en in 2023 een GT-kampioenschap dat voor alle grote constructeurs openstaat.

Kortom, er zal nog heel wat inkt vloeien over elektrische auto’s, zowel op onze wegen als op het circuit!

Is de elektrische auto nog niets voor u? Ontdek ons gamma elektrische tweewielers op Auto5.be