Europa: verschillende landen, verschillende rijstijlen? 

We maken (bijna) allemaal deel uit van de Europese Unie, maar toch is de ene Europese bestuurder de andere niet. Waar kun je je aan verwachten op de weg?

België buitenrijden, dat betekent ook geconfronteerd worden met andere rijstijlen. Zijn wij dan zo anders? Blijkbaar wel! En zo ver moeten we zelfs niet zoeken om de verschillen op te merken.

Frankrijk, het land van korte afstanden

Laten we beginnen met onze zuiderburen. De gerenommeerde Amerikaanse TripSavvy waarschuwt al meteen Amerikanen die Europa willen bezoeken: “Franse chauffeurs rijden veel agressiever dan Belgische, maar Italianen scoren op dat vlak nog slechter.” Zo, de toon is gezet. De meest opmerkelijke eigenschap van Fransen? Hun sterke drang om op de linkerrijstrook heel dicht (en dan bedoelen we heel erg dicht) tegen hun voorganger te rijden en met een knipperende linkerrichtingaanwijzer automobilisten weg te jagen die volgens hen niet snel genoeg opschieten. Een rijstijl die opmerkelijk blijft, zeker nu snelheidsovertredingen in het land van kaas en wijn steeds strenger gestraft worden.

Goed om te weten: claxonneren is – in theorie – verboden in Franse steden. Maar wie ooit in de file stond in de ‘periferie’ van Parijs of in Lyon de beruchte Tunnel van Fourvière inreed, zal zijn wenkbrauwen fronsen. Nu we het toch over files hebben, geven we nog een belangrijke tip mee: er rijden heel wat meer scooters in Frankrijk dan in België en die slalommen vaak met hoge snelheid tussen de files door.

Italië: snelle jongens op de weg

In Italië rijden bestuurders veel ‘sportiever’, vooral op de autosnelweg. Net als in Frankrijk aarzelen ze niet om schaamteloos tegen je wagen te ‘plakken’, al gebruiken Italianen daarvoor hun richtingaanwijzer niet. De snelheidslimieten in het land van de pasta zijn iets minder strikt, dus die rijstijl kan je soms overvallen. Maar let op: de Italiaanse autoriteiten installeren steeds meer trajectcontroles, zowel op de autosnelweg als op andere wegen, om overtreders te vatten.

Zwitserland: de wegcode als Bijbel

Wanneer je de Alpen oversteekt, zal je rijstijl drastisch moeten veranderen. De meest opmerkelijke eigenschap van de Zwitsers is namelijk dat ze de wegcode tot in de puntjes volgen. De reprimandes zijn er trouwens naar; boetes worden proportioneel bepaald op basis van je inkomen. Een Zwitserse miljonair heeft zo ooit een boete moeten betalen van 299.000 Zwitserse frank (iets minder dan 270.000 euro), omdat hij met zijn Ferrari Testarossa aan 137 km/u vlamde op een weg waar de limiet vastlag op 80 km/u.

Duitsland: de slechtste chauffeurs van Europa?

Dat is toch wat blijkt uit een enquête van IPSOS uit 2015. De reden? Niet per se hun lak aan de wegcode – daar bevinden ze zich bij het Europese gemiddelde – maar wel hun agressieve gedrag tegenover andere weggebruikers: vloeken, expliciete gebaren, tot zelfs uit de wagen stappen om ‘het eens uit te leggen’ aan de andere bestuurder. En toch vindt 80% van de Duitsers van zichzelf dat hij/zij kalm achter het stuur zit.

Nederland: let op met richtingaanwijzers

Onze noorderburen zijn niet meer of minder gewelddadig in het verkeer dan wij. Wanneer je je op de Nederlandse wegen begeeft, ken je toch best hun meest opmerkelijke eigenschap: ze gebruiken hun richtingaanwijzer pas wanneer ze van rijstrook veranderen en dus niet ervoor. De eerste ritten zul je dus goed uit je doppen moeten kijken.

Samengevat betekent dit dus dat je vooral aandachtig moet zijn wanneer je ons vlakke landje verlaat. Bestuurders in andere landen hebben simpelweg andere gewoontes. Houd daar dus rekening mee om akkefietjes en ongevallen te voorkomen!