Goede voornemens: vijf oefeningen om tijdens de file te blijven bewegen

28 januari 2020

Of je nu op weg bent naar het werk of naar je vakantiebestemming, de kans bestaat dat je op een gegeven moment stilstaat in het verkeer. Je vindt in dit artikel enkele in-/ontspannende oefeningen om de tijd te doden én te werken aan je fysieke gezondheid.

Het spreekt vanzelf dat je al deze oefeningen alleen mag uitvoeren wanneer je volledig stilstaat met de wagen, bij voorkeur met je handrem opgetrokken. Neem geen onnodige risico’s!

1. Werk aan je billen

Een simpele en snelle oefening: knijp de spieren van je billen samen gedurende 15 seconden terwijl je voeten goed plat op de bodem van je auto staan. Ontspan 30 seconden en begin opnieuw. Doe deze oefening zo vaak als je wilt/kunt.

2. Span je buikspieren aan

Plaats je voeten plat op de grond en trek je buik in – alsof je de knop van een iets te strakke broek wilt toeknopen. Blijf je buik gedurende 30 seconden ingetrokken houden. Laat daarna los, ontspan 30 seconden en begin opnieuw.

3. Train die triceps

Leg je handen op het stuur alsof de klok 10 na 10 aanwijst – zoals in de rijschool wordt aangeleerd. Strek je armen en probeer je stuur als het ware van je af te duwen, waardoor je jezelf in je autostoel duwt. Blijf 10 seconden aanspannen en ontspan daarna 30 seconden.

4. Ontspan je nek

• Draai je hoofd langzaam helemaal naar links. Blijf 5 seconden in deze positie en draai daarna naar rechts met je hoofd. Herhaal deze oefening 2 tot 5 keer.
• Laat je hoofd zachtjes richting je linkerschouder vallen, alsof je met je oor je schouder wilt aanraken, zo ver als je kunt. Houd je schouder stil. Blijf 5 seconden in deze positie zitten en herhaal aan de rechterkant. Herhaal deze oefening 2 tot 5 keer.
• Breng je kin naar je borstkas. Blijf zo 5 seconden zitten. Houd je hoofd daarna opnieuw recht en herhaal ook deze oefening 2 tot 5 keer. Opgelet, buig je hoofd niet naar achteren, want daardoor kun je je bezeren.

5. Maak je heupen en rug los

Draai je torso (bovenlichaam) zo ver mogelijk naar rechts. Blijf 5 seconden zitten en doe daarna hetzelfde maar draai je bovenlichaam naar links. Deze beweging is ideaal tijdens een lange rit, omdat je hiermee rugpijn kunt voorkomen.

Na deze inspanningen verdien je zeker een upgrade van je auto om je comfort te verbeteren. Geniet van deze korte ontspannende oefeningen. We wensen je een veilige rit!