Degelijke autobanden zijn essentieel voor een goeie baanvastheid. Je banden moeten op elk moment een optimale grip hebben op het wegdek. Regelmatig nagaan of ze niet versleten zijn, is dan ook een absolute must. Wat moet je daarbij precies checken?
Hoelang een band meegaat, hangt af van tal van factoren: type rubber, kwaliteit van de band, rijstijl, soorten wegbekleding waar je op rijdt … Zonder uiteraard de bandendruk te vergeten!
Wat gebeurt er in de loop van de tijd precies met een band?
- Het rubber verhardt en verliest wat van zijn baanvastheid.
- Doordat het rubber geleidelijk slijt, worden de groeven minder diep, waardoor je banden minder grip krijgen op een nat wegdek.
- Door herhaalde schokken kan er zich een uitstulping vormen, waardoor de band minder stevig wordt aan de zijkant en ineens leegloopt. Daardoor kan je zelfs een klapband krijgen.
Als je je banden regelmatig checkt, kan je deze tijdig reageren om problemen te vermijden.
Hoe controleer je je banden precies?
Parkeer op een effen oppervlak en draai je banden 45 graden. Op die manier krijg je een betere gezichtshoek.
- Als er zich binnen de groeven van de band ‘bultjes’ vormen op enkele centimeters afstand van elkaar, wijst dat op slijtage. Daar moet je dus goed op letten. Zolang de sculptuur van de band hoger is dan die bultjes, zijn je banden nog goed, maar zodra dat niet meer het geval is, zijn ze aan vervanging toe.
- Die visuele controle is handig. Toch raden onze Auto5-experts aan om zelf de hoogte van de groeven te meten met een dieptemeter. Bedraagt de diepte minder dan 1,6 mm, dan moet je je banden absoluut laten vervangen.
Schakel je beter een expert in?
In principe moet je de volledige bandlengte controleren, wat een vervelende klus is. Kom gerust eens langs in een Auto5-centrum, zodat een van onze adviseurs je banden volledig kan onderzoeken. Je kan dan weer met een gerust gemoed de weg op …