Goede voornemens: onthoud deze magische getallen

De kogel is door de kerk: dit jaar ga je je wagen eens flink pamperen. Een goed onderhoud is immers de beste garantie om geld te besparen. Deze cijfers moet je zeker onthouden!

De cijfers die we hier opgeven zijn voor alle duidelijkheid gemiddelden en kunnen variëren volgens het model en de autobouwer. In de gebruikershandleiding van je wagen vind je meer specifieke informatie.

Batterij: 5 jaar

Je batterij gaat gemiddeld 4 tot 5 jaar mee, maar de levensduur kan langer zijn. In het algemeen brengt de intredende winter vaak de eerste alarmsignalen met zich mee.

Olie: 15.000 kilometer of 1 jaar

Olie is essentieel voor de goede werking van je motor. Olie smeert, waardoor de onderdelen minder snel verslijten en de motor optimaal werkt. Op de duur wordt de olie vuil en moet je ze vervangen. In de meeste gevallen moet je gemiddeld om de 15.000 afgelegde kilometers de olie verversen en de oliefilter vervangen. Vernieuw de luchtfilter best tegelijkertijd. Als je slecht gefilterde lucht in je motor blaast, wordt de olie immers veel sneller vuil.

En als je je wagen vaak laat staan? Je vervangt je olie toch best jaarlijks. Olie heeft namelijk de neiging om mettertijd spontaan te bederven.

Laatste tip: controleer het oliepeil van je motor regelmatig, zeker wanneer je lange ritten aflegt.

Remvloeistof: om de twee jaar

Remvloeistof is een essentieel onderdeel van het remsysteem, aangezien het de impuls van het rempedaal uitvergroot en overdraagt naar de vier wielen. De remvloeistof zit in een gesloten circuit en gaat vrij lang mee, maar je vervangt ze toch best elke twee jaar. Check zeker ook regelmatig het peil van je remvloeistof in het reservoir aan de hand van het maximum- en minimumstreepje. Ga meteen langs bij een specialist als de vloeistof onder het minimum daalt!

Banden: 35.000 kilometer

De gemiddelde levensduur van een stel banden bedraagt zo’n 35.000 kilometer, afhankelijk van de rijomstandigheden. Uiteraard mag je intussen geen lekke band krijgen. Vergeet echter niet om regelmatig de slijtage van je banden te checken, je veiligheid hangt ervan af.

Om je banden zo lang mogelijk te laten meegaan, controleer je best regelmatig de bandenspanning: banden die te veel of te weinig zijn opgepompt, gaan immers minder lang mee. Denk eraan om dat bij elke tankbeurt te doen. Je bent een paar minuutjes langer bezig, maar je banden en je portemonnee zullen je dankbaar zijn.

Remblokken: 60.000 kilometer

Je remblokken zijn een elementair onderdeel van je remsysteem: ze ‘klauwen’ in de schijven om je wagen tot stilstand te brengen. Versleten remblokken zorgen ervoor dat je minder sterk en ongelijker remt. Bovendien loop je het risico dat ze je remschijven beschadigen.

In principe zijn remblokken vrij bestendig, omdat ze gemiddeld tot 60.000 kilometer meegaan. Dat is echter geen gemiddelde: alles hangt af van je rijstijl en welk soort trajecten je aflegt. Als je bijvoorbeeld vaak de autosnelweg neemt, rem je veel minder vaak dan tijdens het spitsuur in de stad. Je remblokken zullen dus niet even snel verslijten.

Om er zeker van te zijn dat je remblokken nog in goede staat zijn:
– Laat ze controleren wanneer je je banden laat vervangen. Normaal gezien moet je garagehouder je dat ook voorstellen, maar vraag het gerust expliciet om er zeker van te zijn.
– Als je een bepaalde wrijving hoort wanneer je remt, duidt dat vaak op sleet. Laat je remblokken dan meteen nazien.

Je remschijven hebben op hun beurt een vrij lange levensduur (gemiddeld 120.000 kilometer), maar dat cijfer varieert per bestuurder. Lees de handleiding van de autobouwer, daar vind je een indicatie. Je specialist gaat ook de staat van de schijven na wanneer hij de remblokken vervangt.

Schokdempers: 80.000 kilometer

De levensduur van je schokdempers hangt uiteraard af van je rijstijl en het soort ritten dat je doet. Gemiddeld gaan ze 80.000 kilometer mee. Je garagehouder zal niettemin bij elk onderhoud de bevestiging van de schokdempers en hun dichting nakijken. Op welke tekenen van sleet moet je letten? Een langere remafstand, een slechtere wegligging …

Wees voorzichtig

Deze cijfers moet je dus zeker in het oog houden. Maar zoals we al zeiden aan het begin van dit artikel, zijn deze cijfers een indicatie. Bekijk wat de autobouwer van je wagen aanbeveelt in de handleiding en vergeet niet dat de beste raadgever nog steeds een oplettende houding is voor wat je wagen je ‘zegt’. Kom bij twijfel zeker eens langs bij je Auto5-center voor een gespecialiseerde diagnose van je wagen.