Wat te doen bij een lege accu?

10 Februari 2019

Niemand heeft graag panne. Of dat nu gebeurt net vóór je de baan op gaat of wanneer je opnieuw in je auto stapt, niemand is fan van een dergelijk voorval. Hoe los je dit op of hoe vermijd je dit?

Thuis of op verplaatsing, lees hier alvast de mogelijke oplossingen.

Startkabels: snel, maar…

Om je startkabels te kunnen gebruiken, moet een andere automobilist zo vriendelijk zijn je te helpen. Je moet hulp vragen aan een voorbijganger of teken doen aan de bestuurders die je pad kruisen. Om je batterij op te laden zal de automobilist die je ter hulp snelt de batterij en alternator van zijn eigen wagen moeten gebruiken.

  • Zet de auto’s neus aan neus.
  • Check of ze elkaar niet raken, zo vermijd je dat er een vonkoverslag ontstaat.
  • Ontrol de startkabels. Er zijn er twee: een rode en een zwarte.
  • Als de batterijen beschermkapjes hebben op de polen, verwijder deze dan.
  • Sluit een rode klem aan op de pluspool van je batterij.
  • Sluit de andere rode klem aan op de pluspool van de batterij die je zal depanneren.
  • Sluit een zwarte klem aan op de minpool van de batterij die je depanneert.
  • Sluit de laatste zwarte klem aan op een metalen deel van het chassis van je auto zonder verf. Zo vermijd je een vonkoverslag en een elektrische ontlading in je vingers.
  • De motor van de auto die je uit de nood helpt moet draaien.
  • Probeer daarna je auto te starten.
  • Bij problemen kan de bestuurder van de andere wagen lichtjes gas geven om de intensiteit van de stroom te verhogen en je batterij dus makkelijker op te laden.

De kabels ontkoppel je in omgekeerde volgorde:

  • Koppel de zwarte klem los van het metalen deel van de carrosserie.
  • Koppel de zwarte klem los van de minpool van de batterij die je depanneert.
  • Koppel de rode klem los van de pluspool van de batterij die je depanneert.
  • Koppel de tweede rode klem los van de pluspool van je batterij.
  • Als je de beschermkapjes hebt verwijderd, plaats ze dan terug.
  • Bedank tot slot de bestuurder die je gedepanneerd heeft voor je terug de weg op gaat.
  • Rijd een twintigtal minuten zodat je batterij de nodige tijd heeft om op te laden.

De batterijbooster: de ideale oplossing als je alleen bent

Ben je eerder verlegen? Of erger, sta je in panne in the middle of nowhere? Dan is de booster DE oplossing. Deze levert je de nodige stroom om de startmotor in gang te zetten. Maar opgelet: je booster moet altijd opgeladen zijn. Ons advies? Laad hem een keer per maand op, zo vermijd je onaangename verrassingen.

De booster werkt als een draagbare minioplader voor je batterij. Hoe gebruik je dit?

  • Druk op de testknop om te checken of de booster voldoende opgeladen is.
  • Sluit de rode klem aan op de pluspool van je batterij.
  • Sluit de zwarte klem aan op een metalen deel van het chassis.
  • Start de wagen.
  • Koppel de zwarte klem los.
  • Koppel de rode klem los.

De meeste boosters hebben aanvullende accessoires:

  • Een zaklamp.
  • Een compressor om je banden op te blazen.
  • Een USB-aansluiting om je smartphone op te laden.

Helaas is er geen entertainmentfunctie voor de tien minuten dat je batterij oplaadt.

Wanneer je terug de weg op gaat, rij dan lang genoeg om je batterij terug op te laden. De booster geeft je enkel genoeg stroom om de startmotor in gang te zetten.

De batterijlader: beter voorkomen dan genezen

In tegenstelling tot de booster moet een batterijlader aangesloten worden op de stroom en beschikt deze niet over aanvullende accessoires. Deze gebruik je dus thuis. Bonus: de batterijlader geeft de staat van de batterij en de alternator weer en de tijd die nodig is tot de batterij volledig is opgeladen, meestal is dat een volledige nacht.

Tip alvorens je een aankoop doet

Voor je een startkabel, een booster of een batterijlader koopt, zorg je er best voor dat je altijd de technische kenmerken van je batterij binnen handbereik hebt. Deze worden uitgedrukt in: V, Ah, A. Zo ben je zeker dat je het juiste model koopt.

En wat als het niet lukt?

Er zijn twee mogelijkheden:

  • Ofwel start je auto niet. In dit geval kan het zijn dat je batterij volledig afgedankt is.
  • Ofwel start je auto, maar valt hij snel daarna stil. In dit geval is er misschien een probleem met de alternator die de batterij moet opladen.
  • Dit kan een meer technisch probleem zijn waarvoor je de hulp van een mecanicien moet inroepen.

Lees zeker ons artikel over de batterij van je auto. Zo heb je alle nodige informatie alvorens een afspraak te maken in een Auto5-center bij jou in de buurt.