Welke motor kiezen voor een elektrische fiets?

07 Mei 2019

Het is een feit, de lente is eindelijk in het land! De vogeltjes fluiten, de zon schijnt … Je krijgt zin om je met een elektrische fiets te verplaatsen. Maar koop niet halsoverkop een rijwiel in de eerste de beste winkel zonder je behoorlijk te informeren. Elke motor heeft zijn specifieke eigenschappen en zal je een andere rijervaring bieden. Meer weten? Volg de gids.

Wist je dit? De motor van een elektrische fiets zit niet altijd op dezelfde plaats. Waar kun je hem vinden?

  • op het voorwiel
  • op het achterwiel
  • in de trapas

Hoe je je fiets bestuurt, hangt af van de positie van de motor en het vermogen.

Koppel, vermogen, toerental … Hoe kiezen?

Om de motorprestaties van je fiets in te schatten, bekijk je best het koppel. Dit wordt uitgedrukt in Nm (Newton per meter). Elektrische fietsen met een motor op het voor- of achterwiel hebben een koppel van ongeveer 40 Nm. Gecentraliseerde motoren hebben een koppel van 77 of 78 Nm. Het maximale vermogen dat je bij Auto5 vindt, is 250 Watt, het reglementaire vermogen.

Voor korte trajecten in de stad: de naafmotor

De naafmotor bevindt zich in het voor- of achterwiel. Maar voor- of achteraan, de positie van de motor maakt het hier moeilijker dan bij een klassieke fiets om de band in kwestie te vervangen. Op een onstabiele ondergrond heeft dit type fiets minder grip op de weg. Toch behoren deze modellen tot de goedkoopste op de markt. Ideaal voor korte afstanden op een vlak terrein.

De plaats van de motor zorgt voor een paar verschillen:

  • Op het voorwiel: je hebt het gevoel getrokken te worden; er is verminderde grip op een onstabiele ondergrond.
  • Op het achterwiel: je hebt het gevoel geduwd te worden; de fiets is minder stabiel doordat de motor achteraan zit en hij is ook zwaarder achteraan.

Opgelet: dit type fiets is niet geschikt voor ouderen. De positie van de motor maakt de fiets minder stabiel en verhoogt het risico op vallen.

Combineer veiligheid en vermogen met een motor in de trapas

Dat is de ideale positie voor de motor. Doordat de motor in de trapas zit, wordt het gewicht beter verdeeld dan wanneer hij in het voor- of achterwiel zit. Het is de ideale fiets voor niet-getrainde fietsers en ouderen. Je hebt ook het gevoel dat er kracht wordt uitgeoefend. Sommige modellen zijn uitgerust met een krachtsensor, die zich aanpast aan je manier van trappen en je zo goed mogelijk bijstaat. Deze fiets is echter veel duurder dan de andere modellen. Reken op minstens 300 euro meer dan voor een fiets met een motor op het wiel.