De woorden ‘technische keuring’ bezorgen sommige mensen kippenvel. Maar dat hoeft niet: voor de meeste automobilisten is het simpelweg een formaliteit. Het bekende ‘groene certificaat’ ligt binnen handbereik. Wat moet je doen om je goed voor te bereiden?
Laten we eerst even uitleggen waarom de technische keuring zo nuttig is. Dankzij die inspectie weten we zeker dat de meerderheid van de wagens op de weg veilig zijn en geen gevaar vormen voor de inzittenden en de andere weggebruikers.
Wagens die ouder zijn dan vier jaar moeten dus regelmatig gekeurd worden: om het jaar voor de meeste, om de twee jaar voor goede leerlingen. De controleurs bekijken een aantal onderdelen en elementen, waarvan je de volledige lijst kunt bekijken via deze link.
De technische keuring kost je tussen de 30 en 50 euro per voertuig, dus je hebt er zeker baat bij dat je meteen slaagt. We leggen je uit hoe.
Breng je papieren in orde
Je moet een reeks papieren voorleggen: je gelijkvormigheidattest (of COC), je inschrijvingsbewijs (of kentekenbewijs), je verzekeringsbewijs (groene kaart) en als het niet je eerste bezoekje is, moet je ook je laatste keuringsbewijs afgeven. Zorg dat je die papieren zeker allemaal bij je hebt!
Maak je auto schoon en controleer enkele basisonderdelen
Je auto moet schoon zijn (dat staat in het reglement!) en je zorgt er ook het best voor dat hij binnenin goed opgeruimd is. De volgende zaken kun je zelf al even controleren:
• De verplichte hulpmiddelen aan boord: signalisatiedriehoek, brandblusser (controleer de vervaldatum), eerstehulpkit en fluohesje.
• De werking van je lichten: standlichten, dimlichten, grootlchten en richtingsaanwijzers.
• De spanning en slijtage van je banden.
• De veiligheidsgordels: zorg ervoor dat ze vastgeklikt zitten wanneer je op de keuring toekomt.
• De staat van de voorruit (zonder sterretjes of barsten), de werking van je ruitenwissers en of er nog voldoende ruitensproeiervloeistof is.
• De aanwezigheid van een kentekenplaat die leesbaar is (schoon, reglementair formaat, reflecterende achtergrond) vooraan en de officiële kentekenplaat achteraan op je wagen. Kijk ook even na of ze stevig genoeg bevestigd zijn.
• Geen rode waarschuwingslichten op je dashboard (die aangeven dat er een probleem is).
Doe vooraf een ‘technische keuringscontrole’
Andere elementen en onderdelen moet je laten controleren door een expert, zoals de afstelling van je mistlichten, de werking van je remmen en ophanging, de motorvloeistoffen … Een check-up vóór de keuring van je wagen zorgt ervoor dat je niet ‘afgekeurd’ wordt en een tweede maal moet langsgaan (en betalen!). Wist je trouwens dat Auto5 dat allemaal voor jou doet? Aarzel niet en neem contact met ons op!
Wat als ik niet door de autokeuring geraak?
Als je wagen relatief nieuw en goed onderhouden is, moeten die extra controles volstaan om te slagen zonder zorgen.
Als toch blijkt dat je ‘afgekeurd’ bent, is er nog geen reden tot paniek. Het is het einde van de wereld niet. Er zijn verschillende gradaties van opmerkingen die de controleur je kan meegeven op je keuringsbewijs:
• Groen certificaat met code 5: “Gebreken die aanleiding geven tot herstelling zonder herkeuring”. Het gaat om een klein probleem dat je zelf in orde kunt brengen, zoals een vervallen brandblusser of versleten ruitenwissers.
• Groen certificaat met code 4: “Gebreken nauwlettend in het oog houden”. Een klein probleem dat niet als gevaarlijk wordt gezien tijdens de keuring, maar dat je wel moet opvolgen, zoals wat roest op de uitlaatpijp.
• Groen certificaat met code 3: “Gebreken die aanleiding geven tot herkeuring. Opm.: technische of administratieve regularisatie”. Je bent verplicht om het probleem te laten oplossen. Vaak gaat het om het afstellen van je lichten. Je hebt drie maanden de tijd om het probleem op te lossen en om je bij hetzelfde keuringscentrum aan te melden voor een herkeuring. Enkel het probleem waarvoor je terugkeert, wordt dan gecontroleerd.
• Rood certificaat met code 2: “Gebreken die aanleiding geven tot herkeuring”. Dit is een ernstig probleem. Je hebt 15 dagen om het probleem op te lossen en je voertuig opnieuw te laten keuren.
• Rood certificaat met code 1: “Verboden tot het verkeer”. Het is duidelijk: het enige wat je nog mag doen met dit voertuig, is ermee naar huis rijden en zo snel mogelijk naar een autohersteller te gaan. Daarna moet je meteen terugkeren naar het keuringscentrum.
Een rood certificaat staat niet altijd per se voor een ernstig probleem: zo leveren versleten banden, remmen in slechte staat of een ruit met sterretjes ook een rood formulier op. Hoe dan ook, een preventieve controle kan ervoor zorgen dat die euvels van de baan zijn, dus raden we het je zeker aan!
Onze laatste tip: er is vaak veel volk op de autokeuring. Zoek indien mogelijk een centrum waar je op afspraak langs kunt gaan. Dat is eenvoudiger en minder stresserend. Lukt dat niet voor jou? Bekijk dan zeker eens de website van de autokeuringscentra. Vaak vind je er statistieken over de drukste momenten. Probeer dus langs te gaan tijdens de daluren.